Monday, 7 May 2012

Berusaha dan bangga

Semalam lunch at my SIL son's house. My SIL ni ex teacher, bersara last year. 

She said something yang makes me happy satu hari.

"Pandai dah Dzarif cakap sekarang.  Menjawab pun dah pandai.  Kalau dulu kita panggil dia pun , dia buat tak tahu jer ....."

Alhamdulillah. Syukur.  Then she said, "Kita tahu dia macam ni, benda yang dia dah pandai sikit-sikit pun kita dah happy kan ....."

Yep, its true. 

Every little thing yang dia pandai buat.  Pandai respond.  Pandai cakap.  Semua I happy.  Semua I bangga. If dalam sehari tu ada satu perkataan baru pun cukup buat I senyum sorang-sorang, kadang-kadang terus sms Mr Hubby cakap Dzai cakap ni, Dzai dah pandai ni.  Yes, I am proud of my son, tak kiralah keadaan dia macam mana pun.  He is still my son and I love him so much.  I bangga dengan dia.  Biarlah 'label' autism tu ada pada dia but for me, he is my darling boy yang sangat bijak dan mempunyai kelebihan dia tersendiri.

Dan satu perkara yang cukup, cukup membanggakan I, yang selalu I cakap dalam blog atau FB, I bangga dengan Dzai sebab ini adalah semua hasil usaha dia ... apa saja yang kita suruh dia buat, dia buat .... walaupun payah, dia cuba jugak .. but yes, there is time dia pun malas, which I think normallah tu for young kids ... memang I rasa gembira dan .... bangga dengan kegigihan Dzai.

For me, setiap manusia ada kekurangan, hanya Allah saja yang sempurna. 

I ada kekurangan, Mr Hubby pun sama, and Dzai kekurangannya, dia ada learning difficulties and a few problem. 

Tapi bila anak kita ada kekurangan, jangan pandang pada itu saja.  Pandang pada kelebihannya.  Pandang pada keistimewaannya.  And soon, insyaAllah dengan izinNya, kekurangan itu akan hilang atau berkurangan. Dan kita akan nampak anak kita itu sama saja dengan anak yang lain.

Its not an easy journey but yet its not a difficult one ....

Assalammualaikum






No comments:

Post a Comment