Friday, 8 March 2013

Tips - good environment for healthy emotional development

 I rasa, insyaAllah, kalau ada masa, I nak buat entry pasal this book yang I tengah baca, which memang bagus sangat pasal penjagaan and tips untuk parents dan anak-anak kita.  I akan buat summary dan juga tulis my own opinion and experience related to my children mengenai setiap point yang ada. Ada jugak idea pasal activity yang boleh kita buat with our child
_________________________________________________________________________________


Book : You Raising Your Child
Michael F. Roizen and Mehmet C. Oz

 Topic 1
  1. Use All Senses
  2. Take it outside
  3. Release her inner Olivia Newton-John
  4. And her inner Columbus. While You are it
  5. Teach who owns the problem
  6. Just watch
  7. Go with the flow
  8. Dont neglect downtime
  9. Control your own stress

Use all senses
for overall development, kena include as many of your child senses : smell (nose), showing object (eye), saying (ear), touch (skin) and taste (tongue). multisensory approach helpes embed memories in brain better than simply using one or two senses to make a point. tapi tak semesti dalam satu masa tu or dalam satu learning situation tu kita kena use every senses, no .. this is written in this book as well, cuma kita kena tengok keadaan anak dan juga activity apa yang kita buat masa tu, cuma its good kalau dapat create learning situation yang melibatkan semua senses dalam satu masa. 

Take it outside
Apa yang I faham from this point, if kids play outside memang dapat banyak benefit dan diantara kebaikannya : keeps a healthy mind in a healthy body dan juga antiobesity agent.. hah! Kids dapat pelajari banyak benda melalui nature, macam boleh belajar pelbagai jenis haiwan, burung, macam mana haiwan ini bergerak, berbeza dari manusia, macam mana ants yang kecik cari makanan dia etc

I really, really agree this term sebab my kids memang sukakan animals, insects, birds .. Dzayd tu bila tengok 2 favorite animals dia , birds and cats, waaaahhh dia punya respond, memang we all happy sangat tengok. dengan dia tiru gaya cat tu berjalan, dengan mulut-mulut muncung.. and keeps pointing to the birds.. best sangat, sangat .. last pergi zoo masa dia belum setahun, so memang dah plan nak bawak dia pergi zoo, bird park nanti.  masa kat singapore, pergi tengok S.E.A Aquarium tu, waahh hapy dia tengok ikan-ikan yang macam-macam warna and size tu.  kalau abang Dzai, usah cakaplah. since dia dah besar ni, and dia pun dah pandaikan bezakan setiap animal tu. hidupan air tinggal dalam laut, monyet tinggal atas pokok etc. 

and I quote from this book : "kids who have experienced hands-on learning from nature do better on standardized tests, and for the wiggly kidon ADHD side of the spectrum, outside play can be the preferred means of getting those ya-ya's out".

And I agree this too, sebab macam Dzai, kalau bwak dia ke playground or indoor playground, morning walk at Titiwangsa, nampak dia 'lain'. tak nampak stress, elok jer dengar instruction kita, seronok tengok dia berjalan sambil observed apa yang ada di sekeliling dia. if bawak kat playground memang dia suka, but unfortunately, playground kat rumah ni dah teruk sangat plus kebanyakan yang main situ bukan budak from kawasan rumah ni, so they agak 'kasar' sikit dengan my boy, so memang jarang dah main sini. cuma pagi-pagi after sending Dzai ke sekolah, I jalan-jalan sekejap dengan my Dzayd, which dia memang enjoy dapat lepas jalan sendiri.

Release her inner Olivia Newton John
yang ni macam kelakar sikit kan haha ...mula-mula memang tak faham apa kaitan dengan artis ni, but bila baca the point barulah faham sikit-sikit hehehe... the author said, kids kena get physical. "a child's mind doesnt simply develop from passively processing what she is seeing and hearing". a child learn a lot bila dia sendiri experience sesuatu benda tu. contoh macam main bola, panjat tangga , all this memories yang membentuk knowledge and intelligence kanak-kanak tu, selain dari apa yang dia dengar dari kita or hanya melihat apa kita buat, bila dia sendiri buat , akan lebih teguh ingatan dia untuk sesuatu benda tu.
oh connection dengan olivia newton john? she is a singer, songwriter, actress.. mungkin kaintannya, author nak suruh anak-anak kita ni seaktif and sekreatif artis ni kot... or not? hehehe


and her inner columbus. while you're at it
satu lagi perumpamaan. christopher columbus kan seorang pengembara. so apa yang I faham from this point biarkan anak-anak kita tu explore sendiri sesuatu benda tu. jangan selalu sangat menegah itu ini tak boleh, melainkan mendatangkan bahaya. itu semestinya kita kena pantau lah kan. 


Teach who owns the problem
this point I memang suka sebab terkena batang hidung sendiri hah! "rather than telling your child no all the time, a smart tactic is to make him aware of the potential consequences of his actions so that he learns to make wise choices". but again, apa saja yang mendatagkan bahaya kepada anak, kita kena pantau lah kan keadaan masa tu. cuma kadang-kdang , biarkan jugak if anak kita terjatuh sedikit tanpa sebarang injury or luka, so that next time , insyaAllah, dia faham akan bahayanya sesuatu benda tu , so that dia tak buat lagi.

Just watch
apa yang I boleh summarised from this , tak semestinya all the time we need to stimulate our child 24/7, walaupun memang penting untuk interacting with them and stimulating your child. ada masanya kita cuma 'lihat' saja keadaan anak itu untuk menuntukan apa aktiviti, stimulation and his/her emotions by observing their behavior.

Go with the flow
"flow your child lead".
"a mind is much better able to absorb things if its engaged and interested"

untuk memblehkan our child itu respond dengan apa saja aktiviti , pembelajaran dan pelajaran yang kita ajarkan , adalah penting untuk kita mengikut kemahuan dan kegemaran dia. jangan memaksa sangat menyuruh anak kita melakukan apa yang kita mahu dari apa yang dia ingin lakukan.

Dont neglect downtime 
again, "children do not need to be stimulated al the time"

galakkan anak-anak kita berfikir outside the box, biarkan anak kita mencari kreativiti sendiri, galakkan mereka bergaul dengan strangers (of course, under parent supervision) for stronger social skills. satu lagi, anak-anak kita jugak perlu masa untuk bersendiri. not all the time they need their mama or daddy to play with them .. macam kitalah kan, sometimes we need privacy hehe

Control your own stress
amat penting untuk parents control their stress and emotions di depan anak-anak kerana anak-anak akan learn to do the same thing and become 'hardwired to react that way in more stressful situation. so amatlah penting untuk tidak menunjukkan stress di depan anak.







No comments:

Post a Comment