Monday, 24 November 2014

24/11 - Hari 1 cuti sekolah






Lesson plan for today adalah English reading and computer games (educational). Start with pagi tadi 30 minutes lesson. Hari ini saya gunakan Genius English Reader Level 1 dari Oxford Fajar.  Buku ini ada VCD sekali, so Dzai memang enjoy reading sambil melayan 'cartoon' di laptop ... actually bukan cartoon sangat, read-along-vcd. Alhamdulillah , sight words macam 'the', 'a', dia dapat recognised. 

Selepas membaca , saya cuba spelling bee dengan dia.  Hanya perkataan 'a', 'Lili' and 'too' saja yang dia dapat eja, but for me itu cukup bagus. Sessi kedua selama 30 minit jugak selepas lunch tadi, after both boys dah makan, dalam keadaan selesa dan selepas bermain. Untuk bacaan buku 3 dan 4 dari series ini.

After that, time untuk bermain computer. Memang dah lama tak bagi privileged dia bermain computer. But since Dzai banyak sangat peningkatan tahun ini, and alhamdulillah I am so happy dia dah pandai mendengar arahan, so untuk cuti sekolah ni I bagi kelonggaran di samping dia dapat belajar sesuatu bukan saja bermain game.  Saya pantau waktu dia bermain. Hanya untuk 30 minit satu sessi dan hanya 2 atau 3 sessi sehari.  Macam hari ini hanya 2 sessi.  Dan websitenya juga saya pantau.  Hanya website untuk kids.  Contoh today pbskids.org and cartoon network.





Dan lesson plan untuk petang tadi, selama 30 minit jugak, menulis dot to dot. 



Dan seperti biasa , activity ini semua saya libatkan Dzayd sekali walaupun perbezaan umur sebanyak 6 tahun, tapi alhamdulillah Dzayd akan voluntarily atau secara diminta akan join belajar dan bermain bersama ahbang .. and I believe he can learn a lot from his brother and vice versa. InsyaAllah,

No comments:

Post a Comment